Eenzaamheid, hoe ga je ermee om?

De Covid19 crisis zet van alles in beweging. Deels zou het positief uit kunnen pakken, maar het eist ook steeds meer zijn tol. Bij de semi-lockdown maatregelen van oktober 2020, lijkt dit nog meer het geval te zijn dan in het voorjaar. Toen was het thuiswerken bijvoorbeeld voor veel mensen nog iets fijns en vele werden er zelfs productiever. Maar in dit artikel lees je dat de nadelen ervan voelbaarder worden. Vooral eenzaamheid steekt de kop op. We lazen eerder al over eenzame ouderen, maar nu hoor je steeds meer over eenzaamheid bij millennials en alleenstaande. In deze blog staan we stil bij wat eenzaamheid nou eigenlijk is, hoe ons brein hier op reageert en kijken we praktisch hoe we hier beter mee om kunnen gaan.

Eenzaam of alleen

Eenzaamheid en alleen zijn lijken dichtbij elkaar te liggen. Geluk hangt af van de kwaliteit, aanwezigheid of afwezigheid van relaties. Maar we kunnen ook alleen zijn en ons helemaal niet eenzaam voelen en heel eenzaam zijn als we omringd zijn door mensen. Wat maakt dit verschil? Wat maakt dat we ons eenzaam gaan voelen en er last van hebben? Allereerst zijn we sociale dieren, waar contact met een ander essentieel is. Het motiveert ons, het inspireert ons, het creëert veiligheid en het kunnen verbinden met anderen raakt onze essentie. Deze Ted video legt dit prachtig uit.

Controle

Anderzijds leven we steeds meer in een wereld die we denken te kunnen controleren en die maakbaar is. Alleen de vraag hoe maakbaar en controleerbaar is het leven eigenlijk? Ik denk veel minder dan we denken. De huidige Covid-19 crisis maakt dit op een pijnlijke wijze duidelijk. Alles, de hele wereld, kan zo 360 graden omslaan. De winst die we in zo’n lastige fase vooral kunnen boeken, is hoe we ermee omgaan. Onze reactie op hoe de dingen gaan.

Acceptatie van eenzaamheid

Kunnen we accepteren dat het leven er anders uitziet. Ik herken hoe lastig dit is. Ik mis (ik woon in Amsterdam) de concerten in Paradiso, het pop-up zingen op dinsdagavond, competitietennis met de mannen en dat ik nu meer online moet gaan werken. Dit riep soms zeker verzet op en soms voelde het eenzaam. Vooral omdat ik mijn zus, haar man en mijn neefjes moet missen (ze wonen in Zwitserland). Maar mijn meditatie leraren leerde mij dat verandering het enige constante is. Deze grappige video van Pema Chödrön verwoord dit mooi.

Verzet tegen eenzaamheid

Na een tijdje neemt het verzet dan af. Ik realiseer dat ik even geloof in de illusie van controle. Dat ik me verzetten tegen iets wat al veranderd is. Wat je terug brengt bij dit moment. Het nu, ons enige echte moment wat we hebben. Alles daarbinnen – mooi, lelijk, leuk, goed, succes, mislukking, gelukkig, ongelukkig, eenzaam, verbonden – hoort er allemaal bij. Dan komen we in de hoek van acceptatie.

Toelaten van eenzaamheid

Het toelaten, het mag dat het nu even moeilijk is en dat je je eenzaam voelt. Geef het verzet op. Rationaliseer en relativeer het niet te snel weg. Laat het toe en dat maakt automatisch ruimte voor rationaliseren en relativeren. Want sterke gevoelens zoals angst, eenzaamheid, schaamte, verdriet etc. zijn nauwelijks vatbaar voor onze ratio. Zolang we ons gevoel wegdrukken, er niet mag zijn. Als we hier mee stoppen dan zal het minder lang blijven hangen. Het wordt vaak al iets rustiger in je hoofd en het gevoel zal zijn grip op je langzaam verliezen. Het kan als-het-ware door je heen gaan en blijft niet gevangen in je lichaam zitten.

Wat kan helpen om eenzaamheid aan te gaan en meer te accepteren?

1. Zie eenzaamheid als part of life

Het hoort erbij, net zoals andere emoties, plezier, tevredenheid, verdriet, boosheid en rust. En we hebben het allemaal. Verbindt je met onze gedeelde menselijkheid. Niet alleen alleenstaande en millennials, zoals in het artikel in de FB stond, voelen zich eenzaam maar we kennen het allemaal. Dat kan echt opluchten als je je dat realiseert.

2. Meditaties helpen je 

Doe eens een meditatie die de eenzaamheid laat voelen in je lijf. Mediteren helpt je ook meer in dit moment te leven en te zijn met wat er is. Het zijn laboratoriums waarin je ziet wat er gebeurt in je leven, dat dat ook in je meditaties gebeurt. Meditaties zijn een mooie oefentuinen om er bewust van te worden en te kunnen kiezen wat er mee te doen. Het helpt ook om je meer te verankeren in dit moment en minder te verliezen in het denken erover.

3. Blijf mensen zien.

Het liefst in real-life maar als het niet anders is ook via een scherm. Dat doet je misschien minder goed dan face-to-face maar het zal je beter doen dan het niet te doen. Zeker in deze Covid-19 periode.

4. Beweeg!

Ga naar buiten, wandel, beweeg, sport of zoek iets ter expressie in huis. Zoals tekenen, schilderen, schrijven of iets anders.

5. Bedenk waar je dankbaar voor bent

De reden waarom jij en ik het lastig vinden en ons soms eenzaam voelen, is omdat we iets missen. We missen activiteiten maar vooral ook het contact met mensen. Onze vrienden, familie en/of buren. Zet dit om in dankbaarheid. Dankbaar dat je nu ziet hoeveel moois je in je leven hebt. Ja het is lastig dat je daar nu niet vol van kan genieten maar het is er wel. Begin klein, laat concepten los hoe je denkt dat het zou moeten zijn of hoeveel beter je denkt dat anderen het hebben. Wat heb je nu wel in je leven. Hoe doe je dit? Schrijf elke dag iets op waar je dankbaar voor bent in je leven maar misschien ook iets waar je dankbaar voor bent wat jij gedaan hebt.

5. Stel jezelf kwetsbaarder op

Het zal je eenzaamheid in je relaties verminderen en het zal ze verdiepen. Als jij je durft open te stellen dan is dat voor de ander ook makkelijker en voel je je vaak ook meteen al minder eenzaam. Brene Brown is waarschijnlijk de bekendste op dit gebied. Deze video van the school of life laat mooi zien wat de voordelen van kwetsbaarheid zijn. We leggen vaak de nadruk op de nadelen.

Eenzaamheid kan lastig zijn, maar wees dapper en ga het aan

Loop er niet voor weg. Voel het als het er al is. Zoek mensen op, ook al voelt het als een grote opgave. Volg de dingen die je blij maken, ook als dat alleen is. Besef dat eenzaamheid voor iedereen iets totaal anders kan betekenen. Vergelijk jezelf niet met een ander maar check eerlijk wat jij zelf nodig hebt. Voel je intuïtie daarin en leg de nadruk op wat je wel hebt. Accepteer verandering als de enige constante in je leven en probeer niet terug te gaan naar een periode uit het verleden. Haal er inspiratie uit en maak iets nieuws uit je leven zoals het nu is.  “no man ever steps in the same river twice, for it’s not the same river and he’s not the same man” Heraclitus

Kom je er zelf niet uit met bovenstaande tips? Onze life-coaches staan altijd voor je klaar om je verder te helpen. 

 

 

Coach Marc

Loopbaancoach
Life coach
Stress & burn-out coach
Expat coach
Leiderschap coach
Online coach
English language

Mijn doel is om jou te helpen in je eigen proces. Dit doe ik door terug te geven wat ik zie en hoor, door te vragen, te prikkelen en confronteren waar nodig.

Hillegomstraat 12, Amsterdam West Hillegomstraat 12, Amsterdam West

Maak kennis

Vul het formulier in of bel 085 060 7929

Fill out my online form.