Bewuster leven: de kracht van mindfulness

Als ik naar onze moderne samenleving kijk, moet ik aan dit  interview met de ‘vader’ van Mindfulness, Jon Kabat Zinn, denken.  Hierin vertelt hij over hoe wij veel meer human do’ers zijn dan human beings. We willen bijna altijd meer, we zijn constant bezig en op zoek. Soms zijn we meer bezig met overleven dan echt te leven. We lijken het ontleert om het leven te nemen zoals het is, om te zien dat geluk al in ons zit en je het nergens anders kan verkrijgen. Niet in een relatie, een object of state of mind. Een blog over het herkennen van onze neiging van constant doen, om te leren bewuster te leven en keuzes te maken en maak kennis met de kracht van mindfulness-meditatie.

Waarom zijn we geneigd constant te doen?

Ons brein is simpelweg geprogrammeerd om te overleven. Wij mensen kunnen als enige heel gedetailleerd toekomstige projecties (beelden) maken en het verleden evalueren. Het heeft ons veel opgeleverd (muziek, ver ontwikkelde gezondheidszorg, prachtige communicatiemiddelen etc.) en we staan bovenaan de voedselketen. Mooi, maar tegelijkertijd lopen we er ook volledig in vast. We weten niet meer hoe te stoppen, gewoon even niets te doen en simpelweg te zijn. Deze quote legt de vinger op de zere plek.

“All of humanity’s problems stem from man’s inability to sit quietly in a room alone.” Blaise Pascal, Pensées

Westerse maatschappij

In onze westerse maatschappij zitten weinig rustmomenten. Momenten van niks, ons vervelen en/of gewoon even voor ons uit staren. Momenten van wachten voor de trein of in de supermarkt, vullen we op met de mobiel en thuis staat Netflix soms al aan voordat we het doorhebben. Op zich niks mis mee, maar het is niet een bewuste manier van leven en keuzes maken.

Neem een stapje terug

Als je je eigen onrust herkent, zet dan een stapje terug. Let bijvoorbeeld even op je ademhaling of voel hoe je in je stoel zit en laat de onrust toe. Een body-scan of een ander meer lijf gerichte meditatie is daar perfect voor. Hier een aantal goede meditatie apps (engels) en de Nederlandse VGZ mindfulness vinden velen ook prettig.

Bewuste keuzes

En als je het niet weet, dan doe je gewoon even niks, het is prima om het besluit even uit te stellen en het niet te weten. Kortom het echt even loslaten en op een gegeven moment komt er vanzelf wel iets op. Ook als er iemand iets van je wilt of aan je vraagt en je weet niet wat je er mee moet. Wel of niet? Vraag simpelweg om bedenktijd en tune even bij jezelf in. Negen van de tien keer weet je wel wat je het liefste doet en dan is de laatste stap er naar durven te handelen. En als laatste redmiddel kan je altijd het lot laten beslissen en een muntje opgooien. Zoals de Tibetanen al eeuwenlang doen.  

Hoe meer te rusten in onze keuzes

Mijn oma leerde mijn vader en hij mij dat je keuzes maakt op basis van de informatie die je dan hebt. Dat kan helpen om te berusten in de gemaakte keus. Ook als die anders uitpakt. Ga het leven meer zien als een experiment, zie jezelf als een kind in een speeltuin, waarin je fouten mag maken, mag spelen en jezelf mag zijn. Vrij van de angst van afwijzing. 

Monkey mind temmen

Kan ook jouw geest ongericht, niet gefocust en druk zijn? We zijn niet alleen. Deze onrustige geest is de katalysator achter stress, beroepsziekte nummer 1 tegenwoordig. Deze mooie video van Meditation-leraar Mingyur Rinpoche helpt je om je eigen ‘monkey mind’ meer te temmen en meer grip op je eigen mind te krijgen en om bewuster te leven. 

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness is een hele krachtige manier om meer grip op je leven te krijgen en dit kan enorm veel vrijheid en geluk geven. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag: is deze activiteit opvulling voor een mogelijk onrustig gevoel of wil ik dit echt? Wees een paar minuten stil of doe een korte meditatie en maak dan je keuze. Voel de vrijheid en geluk als je loskomt van je automatische reacties en conditioneringen. En eindelijk dat boek leest, lekker bent gaan sporten en die zak chips hebt weerstaan. In Mindfulness is het vaak meer ontleren dan een nieuwe ik uitvinden. Je jezelf en het leven meer gaan accepteren zoals het is. Meer in dit moment gaan leven en jezelf minder te veroordelen. Wat ons leven meer plezier, ontspanning en rust geeft. Meer weten over mindfulness, check deze link eens. 

Waarom mediteren we eigenlijk?

Vaak geeft het je meer interne balans en ruimte voor spontaniteit, plezier en creativiteit. Ik zie meditatie als een laboratorium, een prachtige proeftuin om anders met je automatische patronen om te gaan. Minder oordelend, meer in het moment te zijn, bewuster dingen los te laten en keuzes vanuit kracht ipv angst te maken. Dit oefen je allemaal tijdens een simpele meditatie, je bent je brein letterlijk aan het trainen. Overigens let op dat je je negatieve gedachten, emoties, fysieke ongemakken en onze inner criticus niet weg probeert te mediteren. Los van het feit dat het niet werkt, heb je grote kans dat je het alleen maar erger maakt. Hier een video van één van mijn favoriete meditatie leraren, Pema Chödrön, over waarom we mediteren.

Van oplossen naar zijn en toelaten

Kortom mediteren en mindfulness leert je te zijn met wat er is. Je krijgt meer balans tussen het doen en het zijn en je kan kiezen op welk moment het beter is om dingen op te lossen en wanneer het beter ze te accepteren. Ik hoop dat deze blog je helpt om bewuster te leven en keuzes te maken. Succes! 

Marc is de Groei Atelier mindfulness expert, meer weten? Lees hier verder over mindfulness.

Coach Marc

Mijn doel is om jou te helpen in je eigen proces. Dit doe ik door terug te geven wat ik zie en hoor, door te vragen, te prikkelen en confronteren waar nodig.

Hillegomstraat 12, Amsterdam West Hillegomstraat 12, Amsterdam West

Maak kennis

Vul het formulier in of bel 085 060 7929

Fill out my online form.